Od vábniček na sumce až po mluvící roboty

  • Datum: 28.11.2011
  • Zdroj: Český export
  • Sekce: Mezinárodní obchod
  • Autor: Tomáš Stingl

Exportní cena DHL UniCredit

Šéf firmy, která vyrábí součástky do vábniček na sumce i plašiček na jeleny. Chytrý mladík, který s kolegy sestrojil mluvícího reklamního robota. Strojírenský veterán, který obchoduje až v Etiopii nebo Venezuele. Vítězové letošního ročníku Exportní ceny DHL UniCredit tvoří barvitý průřez tuzemskou průmyslovou elitou. Jejich recept na úspěch zní: Inovujte, vyvážejte i na rozvojové trhy, mějte víc typů výrobků.

A kolik že to vlastně máte celkem patentů? Tak se ptal moderátor při vyhlašování výsledků 14. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit. Vladimír Šulc ze společnosti Microrisc, jemuž byla otázka určena, se jen usmál. „Máme jich něco ke 30, ale už jsme je přestali počítat. Byly doby, kdy jsme měli dokonce víc patentů než zaměstnanců,“ mohl říct v dobrém rozmaru šéf jedné z oceněných firem.
Byla to v mnohém ilustrativní odpověď. Výsledky letošního ročníku prestižní soutěže potvrdily, že se i v době útlumu na západních trzích může českým firmám dařit, pokud se drží tří trendů. Totiž pokud vsadí na své vlastní inovace. Také pokud vyvážejí do různorodých koutů světa. A pokud nedělají jen jeden typ výrobku, ale mají jich celou škálu.
Třeba právě firma Microrisc, která letos vyhrála kategorii Exportér regionu Královéhradecký kraj, má neuvěřitelně široké portfolio výroby. Nedělá výrobky pro finální konzumenty, ale dodává mnoha výrobcům elektronické součástky do nejrůznějších zařízení. „Naše díly pak najdete ve všem možném - od řídicího systému inteligentních domů přes veřejné osvětlení až po vábničky na sumce nebo plašičky na jeleny,“ říká Vladimír Šulc.
Prostě odpověděl na poštu - a vyhrál To, jakým směrem by se měl ubírat český vývoz, ideálně ztělesnil například i vítěz kategorie Malá společnost. Pražská strojírenská firma Investa Intl, která dodává především náhradní díly pro textilní a kožedělné stroje, vsadila na rozvojové trhy. Díky tomu výborně prosperuje i v době evropského útlumu. „Do Evropské unie vyvážíme už jen zhruba pouhých pět procent naší produkce. Zato prodáváme na tak exotické trhy, jako je Etiopie, Alžírsko nebo Brazílie. Třeba vůbec největší obchody jsme loni udělali ve Venezuele,“ říká jednatel vítězné firmy Miroslav Nový.
„Před rokem 1989 Československo vyváželo stroje opravdu po celém světě amy dodnes žijeme z prodeje náhradních dílů. Jsou to malé položky, třeba běžná hřídel stojí jen 500 eur. Ale při tom velkém počtu objednávek z toho vyjdou milionové tržby,“ vysvětluje Miroslav Nový. „I na rok 2012 máme už nyní zakázkové krytí na úrovni letošní sezony,“ dodává podnikatel. Rozvojové země podle něj nelpí na tom, aby musely mít v továrnách nejmodernější stroje. Raději nakoupí za rozumné peníze náhradní součástky a udrží při životě stroj třeba 30 let starý.
Firma, která má jen pět stálých zaměstnanců, spolupracuje asi s třemi desítkami subdodavatelů z České republiky. „Jsme jakousi jejich prodlouženou rukou do vzdálených zemí, kam by se asi sami nedostali. V oboru pracuju od mládí a za tu dobu jsem nasbíral kontakty po celé planetě,“ říká Nový. K exportnímu ocenění se dostal v podstatě mimoděk. „Do soutěže jsme se letos přihlásili poprvé. Dostal jsem nabídku k účasti elektronickou poštou. Můj někdejší šéf mě kdysi učil, že na poštu mám vždycky odpovídat, i kdyby mělo jít jen o zdvořilé odmítnutí. Tak jsem formulář vyplnil a poslal. A vyšlo to. Mám radost. Za 37 let práce ve strojírenství je to poprvé, co přebírám nějakou cenu,“ usmívá se Miroslav Nový. Dvojitý vítěz je Realistic…ký V dynamických ekonomikách mimo EU se zadařilo také společnosti Realistic, která byla nejúspěšnější firmou letošního ročníku, když vyhrála hned dvě kategorie. Brala prvenství v kategorii Středně velká společnost a také Exportér teritoria SNS. Právě v postsovětském regionu našla nové kontrakty, když realisticky zhodnotila, že tamější těžký průmysl je ideálním odbytištěm pro její pece používané ve slévárnách či kovárnách. „Podařilo se nám získat velké zakázky v Bělorusku i Ruské federaci. Loni jsme ale vyvezli například také do Saudské Arábie,“ pochvaluje si Karel Příhoda, člen představenstva společnosti.
Dvě speciální ocenění udělila letos v soutěži vládní proexportní agentura CzechTrade. Jako svého nejúspěšnějšího klienta ocenila podnik, který je často dáván za vzor perfektně fungujícího výrobního družstva. Domažlický Kovobel vyrábí techniku pro drůbežárny a také skládací přepravní kontejnery. „Máme dva úplně odlišné výrobní produkty a vyvážíme do 25 zemí světa. Právě tahle diverzifikace sortimentu i cílových teritorií nám umožnila přežít krizi bez větších problémů,“ vysvětluje předseda družstva Emil Beber. Kovobel nabízí třeba přepravníky vajec či drůbežího trusu drůbežárnám ve střední Evropě. Skládací kontejnery prodal zase například do Spojených států.
12 tisíc sedaček do Ruska Že s inovacemi lze přijít i v případě tak zdánlivě obyčejných věcí, jako jsou sedačky, to potvrzuje produkce společnosti Borcad, která dostala od agentury CzechTrade cenu za nejlepší exportní inovace. Firma vyvíjí například chytře designovaná gynekologická křesla, která ulehčují pohyb zdravotnickému personálu a zvyšují pohodlí ošetřované ženy. Další výrobní řadou firmy jsou sedačky či lehátka pro vlakové vagony. „Naší zatím poslední obrovskou zakázkou je objednávka z Ruska na 12 tisíc sedaček do tamějších vlaků,“ říká jednatel společnosti Ivan Boruta.
V této kategorii byla oceněna také nastupující generace byznysmenů. Druhé místo obdržel nadějný projekt firmy Bender Robotics. Její jádro tvoří mladí vývojáři, kteří jako vizitku svých schopností sestrojili humanoidního mluvícího robota, jehož lze využít třeba pro originální reklamní kampaň. Tvůrci nejsou rozhodně žádní zarytí technokraté, nadhled a smysl pro humor jim nechybí. Do názvu firmy si příznačně vložili jméno populárního robota Bendera z animovaného seriálu Futurama. Ocenění převzal za firmu mladý podnikatel Šimon Chudoba, který dal technickému projektu také obchodní rozměr.
Mladý profil má i společnost HS Flamingo, která je největším velkoobchodem v České republice pro stavbu krbů. V kategorii exportních inovací obsadila bronzovou příčku. Firma má v současnosti velké exportní úspěchy na německém trhu.
„Když se dívám na skupinku letošních vítězů, tak se mi zdá, že to je to, co česká ekonomika potřebuje,“ nechal se slyšet při vyhlášení vítězů strojírenský veterán Miroslav Nový. „Jsme tu my starší, kteří předáváme tu zkušenost a tradici. Jsou tu příslušníci středního mainstreamu, kteří zemi živí dnes. A jsou tu i mladí inovátoři, kteří nás budou živit za 10, za 20 let. Pokud bude tvořit byznys taková směs podnikatelů, jsme na dobré cestě,“ glosoval výhled českého hospodářství jeden z exportních šampionů.

***

Vítězové letošního ročníku
kategorie vítěz
Malá společnost Investa Intl s. r. o.
Středně velká společnost Realistic, a. s.
Exportér teritoria - SNS Realistic, a. s.
Exportér regionu -
Královéhradecký kraj Microrisc s. r. o.
Nejúspěšnější klient
CzechTrade Kovobel v. d.
Ocenění CzechTrade
za exportní inovaci Borcad s. r. o.

Exportní cena DHL

UniCredit 2011 Vyhlášení 14. ročníku prestižní soutěže hostilo minulé úterý Kongresové centrum Praha. Exportní cena je specifická tím, že dává šanci vyniknout i menším vývozcům. Nesleduje totiž celkové tržby, ale zejména dynamiku růstu exportu společností. Letos se do soutěže přihlásilo 121 firem (28 z nich však nesplňovalo vstupní kritéria). Soutěžily ve čtyřech hlavních kategoriích, v dalších dvou speciálních udílela ceny agentura CzechTrade. Smyslem soutěže je zejména motivovat vývozce a dát možnost zviditelnit jejich exportní úspěchy. Loňský celkový obrat soutěžících firem dosáhl téměř 17 miliard korun. Podíl exportu z toho byl 54 procent. Podrobné výsledky letošního i předešlých ročníků a přesnou metodiku soutěže lze nalézt na adrese www.exportnicena.cz.

Foto popis| „Vyrábíme techniku pro drůbežárny a skládací kontejnery,“ připomněl předseda oceněného výrobního družstva Kovobel Emil Beber (vlevo).
Foto popis| Pochvalu za inovace si vysloužila i mladá firma Bender Robotics. Sestrojila reklamního robota, jenž má poutat pozornost na veletrzích, v obchodech nebo na konferencích.
Foto popis| Hned dva diplomy pro vítěze převzal obchodní ředitel firmy Realistic Karel Příhoda (vlevo).
Foto autor| foto: Bender Robotics


 
  • Zakladatel

  • Generální partner

  • Záštita

  • Odborný garant

  • Pořadatel

  • Partneři

  • Mediální partneři